Προηγμένη Εξατομικευμένη Ιατρική

+30 210 9756400

Έχετε νιώσει ποτέ τόσο αγχωμένοι που δεν μπορείτε να σκεφθείτε λογικά;

Να νιώθετε τόσο πιεσμένοι που, αν και προσπαθείτε να πάρετε μια λογική απόφαση, δεν μπορείτε να δείτε καθαρά ούτε το πρόβλημα;

Αυτό συμβαίνει όταν υπάρχει πάρα πολύ κορτιζόλη στον εγκέφαλο. Υπάρχει ένα σημείο όπου ο εγκέφαλος δεν μπορεί να ταξινομήσει και να αποθηκεύσει νέες σκέψεις και αναμνήσεις, επειδή είναι γεμάτος από κορτιζόλη. Στη στρεσσογόνα κοινωνία που ζούμε, η υπερβολική κορτιζόλη αποτελεί μια σημαντική αιτία για τη δημιουργία προβλημάτων σχετικών με την άνοια.

Το στρες προκαλεί διαταραχές

Τα επινεφρίδιά σας παράγουν την DHEA, όπως και τις ορμόνες του στρες, την κορτιζόλη και την αδρεναλίνη. Ομως, τα  επινεφρίδια μετά από καιρό μπορεί να μην λειτουργούν καλά λόγω χρόνιου άγχους, κακής διατροφής, δίαιτες yo – yo, συναισθηματικές αλλαγές, ακόμα και από το άγχος της δουλειάς. Η μη σωστή λειτουργία των επινεφριδίων σημαίνει ότι τα επινεφρίδια σας είναι κουρασμένα προσπαθώντας να «εξουδετερώσουν» την κορτιζόλη και δεν μπορούν να παράγουν αρκετή DHEA. Με αυτό τον τρόπο, δεν μπορούν να υποστηρίξουν την υγιή ισορροπία των ορμονών του οργανισμού. Και ποια είναι η κατάληξη; Να αισθανομάστε συνεχώς κουρασμένοι, άτονοι, αγχωμένοι και απογοητευμένοι.

Η κορτιζόλη είναι μια ορμόνη που παράγουν τα επινεφρίδια και θα πρέπει να βρίσκεται σε πολύ υψηλά επίπεδα το πρωί και να πέφτει κατά τη διάρκεια της μέρας. Αυτό θα έπρεπε να συμβαίνει καθώς την αντικαθιστά η μελατονίνη που αυξάνει το βράδυ. Η κορτιζόλη βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδό της κατά τις 8 π.μ.για να μας βοηθήσει να ξεκινήσουμε τη μέρα και σιγά-σιγά πέφτει. Το χαμηλότερο επίπεδο της είναι περίπου στις 8-10 μ.μ. ώστε να μπορέσουμε να κοιμηθούμε. Η μελατονίνη, αντίθετα, θα πρέπει να αυξάνει από τις 5 μ.μ  για να μας βοηθήσει να κοιμηθούμε.

Η κορτιζόλη μας βοηθά να ξυπνήσουμε και η μελατονίνη μας βοηθά να κοιμηθούμε. Το άγχος προκαλεί την αύξηση της κορτιζόλης και ανεβάζει τα επίπεδά της αντί να τα ρίχνει κατά τη διάρκεια της μέρας

 Τι μπορεί να μας συμβεί με τα υψηλά επίπεδα κορτιζόλης

Στρες εγκέφαλος και αλτσχαιμερΗ χρόνια αύξηση της κορτιζόλης είναι εξαιρετικά βλαβερή για την υγεία. Η κορτιζόλη έχει συνδεθεί με κόπωση των επινεφριδίων, με ορμονικές ανισορροπίες, καρδιακές νόσους, πολύ υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα, αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης, επιπλέον σωματικό λίπος (ιδιαίτερα γύρω από τη μέση) και μειωμένα επίπεδα φυλοσύνδετων ορμονών και σε άνδρες αλλά και γυναίκες. Τα υψηλά επίπεδα κορτιζόλης καταστρέφουν τη σεξουαλική ζωή και ακόμη διασπούν μυϊκό ιστό. Αυτός μπορεί να είναι και ο λόγος που δεν έχετε τα επιθυμητά αποτελέσματα στο γυμναστήριο.

Παίρνετε βάρος αν και κάνετε διατροφή; Με τη μείωση των θερμίδων που καταναλώνετε, στέλνετε αυτομάτως ένα σήμα στο σώμα σας ότι κάποιος σας επιτίθεται. Γεύματα με λίγες θερμίδες και κατεψυγμένα γεύματα προορισμένα για δίαιτα οδηγούν την κορτιζόλη σε υπερβολικά υψηλά επίπεδα. Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο ειδικό περιοδικό Psychosomatic Medicine διαπίστωσε ότι με το να ακολουθείτε μία δίατα χαμηλή σε θερμίδες το μόνο που καταφέρνετε είναι να δημιουργήσετε ακόμα περισσότερο στρες στον οργανισμό σας. Στην πραγματικότητα, η κορτιζόλη λέει στο σώμα ότι πρέπει να διατηρήσει το βάρος του και έτσι, αν και τρώτε λιγότερο, μπορεί να ζυγίζετε περισσότερο.

Για το λόγο αυτό είναι πολύ σημαντικό να μην ακολουθείτε απλές διαιτητικές συμβουλές και θερμιδικές δίαιτες οι οποίες έχουν πρόσκαιρα αποτελέσματα. Πρέπει πρώτα να “ακούσετε” τι ζητάει το σώμα σας και να κάνετε πράξη αλλαγές που έχει ανάγκη, και όχι τυποποιημένες δίαιτες.

Ένα σύνηθες εύρημα σε ασθενείς με κάποια αυτοάνοση νόσο είναι ότι έχουν υψηλά επίπεδα κορτιζόλης. Ακόμη και οι ασθενείς με σοβαρή ρευματοειδή αρθρίτιδα παρουσιάζουν υψηλά επίπεδα κορτιζόλης και έχουν χάσει τον κιρκαδικό ρυθμό τους. Τα υψηλά επίπεδα της  κορτιζόλης συμβάλουν στο στρες και στην εμφάνιση καρκίνου που σχετίζεται με τις ορμόνες, αλλά η μελατονίνη εμποδίζει τις επιδράσεις των οιστρογόνων στα επηρεασμένα από ορμόνες καρκινικά κύτταρα, όπως στον καρκίνο του μαστού, του ενδομητρίου, των ωοθηκών και της μήτρας.

Οι μεγάλες ποσότητες αλκοόλ καταστρέφουν τις ορμόνες και αυξάνουν τα επίπεδα της κορτιζόλης. Επιπλέον, το κάπνισμα έχει βρεθεί ότι μειώνει τα επίπεδα της μελατονίνης. Εάν ο θυρεοειδής σας είναι χαμηλός, τα επινεφρίδια θα προσπαθήσουν να ισορροπήσουν και αυτό θα προκαλέσει επιπλέον κορτιζόλη.

Ρυθμίζοντας την κορτιζόλη

Απλές λύσεις για ρυθμίσετε το άγχος σας είναι να χαλαρώσετε περισσότερο, να τρώτε καλύτερα, να αποφεύγετε τις αγχωτικές καταστάσεις και να παραμείνετε μακριά από τα φάρμακα. Φάτε σαν βασιλιάς για πρωινό (όταν η κορτιζόλη είναι υψηλή), σαν πρίγκιπας για μεσημεριανό (όταν τα επίπεδα της κορτιζόλης πέφτουν) και σαν φτωχός για βραδινό (όταν η κορτιζόλη βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα).

Μην παραλείπετε γεύματα, καθώς αυτό θα απελευθερώσει κι άλλη κορτιζόλη.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να βελτιώσετε το νυχθημερήσιο κύκλο της κορτιζόλης και να αποφύγετε τις παρενέργειες της συνεχούς ενεργοποίησης του επινεφριδίου (επινεφριδιακή κόπωση). Η μέτρηση του νυχθημερήσιου (κιρκάδιου) κύκλου είναι πολύ εύκολη και μη επεμβατική μέθοδος η οποία μας δίνει το διάγραμμα της έκκρισης και λειτουργίας της τόσο σημαντικής αυτής ορμόνης. Στη συνέχεια, αναλόγως του σημείου της ημέρας στο οποίο εντοπίζεται η αποδιοργάνωση της ορμονικής λειτουργίας μπορούμε να επέμβουμε με πολύ συγκεκριμένα πρωτόκολλα και να ανατάξουμε την δράση της.

Δεν είναι στη φαντασία σας…. είναι στα επινεφρίδιά σας!!!

 

Σχετικά Άρθρα:

Leave a Reply