Προηγμένη Εξατομικευμένη Ιατρική

+30 210 9756400

Διατροφική Αξιολόγηση

Τα συμπτώματα του IBS μπορεί να προκαλέσουν αλλαγές στην πρόληψη τροφής και να οδηγήσουν σε διατροφικές ανεπάρκειες, πιθανή απώλεια βάρους κάτω του φυσιολογικού και κακή θρέψη. Εφόσον το IBS μπορεί να παρουσιαστεί είτε με διάρροια είτε με δυσκοιλιότητα είτε και με τα δύο, θα ποικίλουν τα συγκεκριμένα στοιχεία αξιολόγησης που χρειάζονται για την απαραίτητη διατροφική θεραπεία.

Διατροφική Διάγνωση

Η συνηθισμένη διατροφική διάγνωση που σχετίζεται με το IBS περιλαμβάνει:

  • ανεπαρκή πρόσληψη τροφής ή ροφημάτων
  • αλλαγή στη λειτουργία του γαστρεντερικού
  • ανεπιθύμητες διατροφικές επιλογές
  • έλλειψη διατροφικών γνώσεων
  • διαταραγμένο διατροφικό πλάνο και
  • φτωχή διατροφική ποιότητα ζωής.

 

Διατροφική Παρέμβαση

Οι στόχοι διατροφικής παρέμβασης για το IBS στοχεύουν σε συγκεκριμένα συμπτώματα του κάθε ασθενή και τις αποκρίσεις τους σε συγκεκριμένα διατροφικά ερεθίσματα. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν τον αποκλεισμό μεμονωμένων τροφίμων που είναι ανεκτά ή που είναι ύποπτα ότι προκαλούν κάποια αντίδραση δυσανεξίας. Η διατροφική εκπαίδευση θα πρέπει να εστιάζει στην κανονικοποίηση συνολικά των διατροφικών σχημάτων, στην εξασφάλιση επαρκούς διατροφικής πρόσληψης, στον περιορισμό αυτών των τροφίμων που προκαλούν συμπτώματα και στην ανάληψη των απαραίτητων βημάτων ώστε να μειωθεί η παραγωγή αερίων και η μη φυσιολογική κινητικότητα.

Μία παρέμβαση για τη θεραπεία του IBS είναι η χρήση μιας παραδοσιακής διατροφής αποκλεισμού. Αυτή η προσέγγιση περιορίζει ή εξουδετερώνει πλήρως, όλα τα πιθανά τρόφιμα που σχετίζονται με τα συμπτώματα του ασθενή. Στη συνέχεια, κάθε τρόφιμο επανέρχεται μέσα σε μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Εάν ο ασθενής δεν έχει κανένα σύμπτωμα όταν το τρόφιμο επανέρχεται στη διατροφή του, αυτό το τρόφιμο θεωρείται ότι είναι ανεκτό και επιτρέπεται να συμπεριληφθεί στην καθημερινή διατροφή. Τα Εργαστήρια Μοριακής Διατροφής διαθέτουν πολλαπλές κλινικές εξετάσεις τροφικής δυσανεξίας, που χρησιμοποιούνται ανάλογα με τον τύπο του ασθενούς και το τύπο του προβλήματος και αποτελούν τη μόνη λύση που δίνει ακριβή αποτελέσματα και μας επιτρέπει να αποκλείσουμε τις σωστές τροφές από τη διατροφή.

Η παρουσία δυσανεξίας στη λακτόζη δε σημαίνει απαραίτητα πως είναι μία αιτία του IBS αλλά σίγουρα αυτά τα δύο μπορούν να συνυπάρχουν. Εξετάσεις αναπνοής με μέτρηση εκπνοής υδρογόνου μπορούν να το επιβεβαιώσουν. Επιπρόσθετα, παίρνοντας ένα προσεχτικό διατροφικό ιστορικό που σχετίζει τα σημάδια και τα συμπτώματα με τη δυσανεξία στη λακτόζη ή κάνοντας μία πρόκληση με γάλα θα μπορούσαμε να προσδιορίσουμε εάν η λακτόζη θα πρέπει να αποφεύγεται. Γενικά, ο περιορισμός της λακτόζης για 1-2 εβδομάδες είναι επαρκής για να προσδιορίσει την επιτυχία αυτής της παρέμβασης.

Μία επιπρόσθετη προτεινόμενη διατροφική θεραπεία για το IBS εστιάζει στον περιορισμό αυτών των τροφίμων που περιέχουν ζυμώσιμους ολιγοσακχαρίτες, δισακχαρίτες. μονοσακχαρίτες και πολυόλες (σακχαρούχες αλκοόλες), που όλα μαζί αναφέρονται ως FODMAPs. Οι διατροφικές πηγές των FODMAPs φαίνονται στον πίνακα 1. Αυτά τα τρόφιμα δεν πέπτονται καλά και συνεισφέρουν στη ζύμωση – δημιουργώντας δυνητικά αυτά τα συγκεκριμένα συμπτώματα που σχετίζονται με το IBS. Μέχρι σήμερα, έχουν δημοσιευθεί αποτελέσματα μόνο μίας ελεγχόμενης μελέτης που ακολουθούσε αποκλεισμό των FODMAP ως διατροφική θεραπεία για το IBS αλλά έδειξε μία σημαντική μείωση στα συμπτώματα και σημάδια του IBS ανάμεσα στους συμμετέχοντες. Η διατροφική αξιολόγηση περιλαμβάνει ημερολόγια τροφίμων ή διατροφικό ιστορικό που θα έπρεπε να εστιάζει στα διατροφικά συστατικά που ο ασθενής έχει συσχετίσει με οποιαδήποτε αύξηση στα γαστρεντερικά συμπτώματα. Από τη στιγμή που έχουμε πάρει από την αρχή ένα αρχικό διατροφικό ιστορικό και έχουν αναγνωριστεί τα διατροφικά προβλήματα, ο γιατρός και ο ασθενής μπορούν να αρχίσουν να αναγνωρίζουν όποιες αλλαγές χρειάζονται στη διατροφή. Πρώτα θα πρέπει να εξασφαλιστεί η διατροφική επάρκεια. Πολλοί ασθενείς με IBS έχουν την τάση να τρώνε άστατα λόγω των γαστρεντερικών συμπτωμάτων τους και συχνά η κατανάλωση φαγητού σχετίζεται με υψηλά επίπεδα άγχους. Ο καθορισμός ενός τακτικού διατροφικού σχήματος που δεν επιδεινώνει τα συμπτώματα αποτελεί ένα σημαντικό αρχικό βήμα.

Ιστορικά, η πιο συχνή διατροφική παρέμβαση για το IBS είναι η αύξηση της πρόσληψης φυτικών ινών. Η μόνη τρέχουσα σύσταση για τη συμπληρωματική χορήγηση φυτικών ινών σε ασθενείς με IBS είναι η χρήση φλοιού ispaghula, που είναι ευρέως γνωστό ως ψύλλιουμ. Για τους ασθενείς με IBS-C, η χορήγηση ψύλλιουμ μπορεί να βοηθήσει στην κανονικοποίηση των κινήσεων του εντέρου. Φυσικά, είναι απαραίτητη και η αύξηση των υγρών καθώς αυξάνεται η πρόσληψη φυτικών ινών. Τα προβιοτικά έχουν λάβει ιδιαίτερη προσοχή για την πιθανή χρήση τους στο IBS. Παρ’ όλα αυτά από την έρευνα στην πράξη υπάρχει κάποια δυσκολία. Πρέπει να μετράμε την ακριβή χλωρίδα του εντέρου με ειδικές εξετάσεις (CDSA, IBStatus). Πολλές από τις μελέτες έχουν χρησιμοποιήσει ποικιλία στελεχών με ποικιλία δόσεων. Στις μεγαλύτερες μελέτες, τα προβιοτικά έχουν δείξει βελτίωση για τα συμπτώματα του φουσκώματος και της παραγωγής αερίων. Η προσθήκη αυτών των τροφίμων και των συμπληρωμάτων μπορεί να είναι ωφέλιμη στο συνολικό διατροφικό πλάνο.

Εξαιτίας των προβλημάτων με αέρια και φούσκωμα, η παροχή συστάσεων για ανακούφιση αυτών των συμπτωμάτων θα είναι επίσης ωφέλιμη. Απλοί υδατάνθρακες που προκαλούν αέρια είναι η ραφινόζη, η λακτόζη, η φρουκτόζη και η σορβιτόλη (δείτε τον πίνακα 1 για παραδείγματα τροφίμων που προκαλούν αέρια). Η αποφυγή τροφίμων που παράγουν αέρια και η ανάληψη βημάτων για τη μείωση του αέρα που έχουμε καταπιεί, θα μειώσει την παραγωγή αερίων. Προϊόντα που περιέχουν α-γαλακτοζιδάση, μειώνει δυνητικά τον όγκο των άπεπτων υδατανθράκων που εισέρχονται στο παχύ έντερο και επιπλέον μειώνει την ποσότητα των παραγόμενων αερίων. Ο Πίνακας 2 δείχνει τα βήματα για τη μείωση της παραγωγής αερίων. Ο Πίνακας 3 δείχνει σε περίληψη τις διατροφικές παρεμβάσεις για το IBS.

Πίνακας 1: Τρόφιμα τα οποία παράγουν αέρια

ΛαχανικάΌσπριαΤεύτλαΜαυρομάτικα φασόλια
ΜπρόκολοΦασόλια BogΛαχανάκια ΒρυξελλώνΚουκιά
ΚαρότοΡεβίθιαΛάχανοΦακές
ΚουνουπίδιΓίγαντεςΚαλαμπόκιΦασόλια Mung
ΑγγούριαΦιστίκιαΠράσαΜπιζέλια Mung
ΜαρούλιΦασόλια PintoΚρεμμύδιαΚόκκινα φασόλια
ΜαϊντανόςΣόγιαΠιπεριές, γλυκιέςΣιτηρά / Δημητριακά / σπόροι / ξηροί καρποί
ΆλλαΚριθάριΚουλούριαΔημητριακά πρωινού
Ψημένα φασόλιαGranolaΣαλάτες φασολιώνΠίτουρο βρώμης
ΤσίλιΑλεύρι βρώμηςΦακές σούπαΦιστίκια Αιγίνης
ΖυμαρικάΠίτουρο ρυζιούΦυστικοβούτυροΣίκαλη
Γάλα σόγιαςΑλεύρι σουσαμιούΣούπα με μπιζέλιαΣόργο, δημητριακό
Τηγανισμένα λαχανικάΑλεύρι ηλιόσπορουΓεμιστό λάχανοΠίτουρο σιταριού
ΤόφουΑλεύρι ολικής άλεσηςΨωμιά ολικής άλεσης

 

Πίνακας 2: Βήματα για να μειώσετε την παραγωγή αερίων

 

Αποφύγετε την κατάποση αερίων
  • Να μασάτε αργά τα τρόφιμα πριν καταπιείτε
  • Δε θα πρέπει να χρησιμοποιείτε τσίχλες ή σκληρές καραμέλες
  • Μην καπνίζετε ή μην χρησιμοποιείτε προϊόντα καπνού
  • Εάν φοράτε οδοντοστοιχίες, θα πρέπει να ελέγχονται από οδοντίατρο για κατάλληλη εφαρμογή
Αποφύγετε τρόφιμα που προκαλούν αέρια
  • Δείτε τον Πίνακα 1. Αναγνωρίστε και αποφύγετε τα προβληματικά τρόφιμα
  • Αξιολογήστε την πιθανότητα για δυσανεξία στη λακτόζη
  • Μουλιάστε ξερά φασόλια στο νερό κατά τη διάρκεια της νύχτας, μετά αλλάξτε το νερό και μαγειρέψτε τα φασόλια σε νέο
Διατροφικές συμβουλές
  • Αποφύγετε τηγανητά και τρόφιμα πλούσια σε λίπος
  • Καταναλώνετε μικρότερα γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας
  • Αποφύγετε να τρώτε όταν είστε αγχωμένοι, αναστατωμένοι ή βιάζεστε
  • Αποφύγετε ανθρακούχα ροφήματα
Προσωπικές συνήθειες
  • Αυξήστε τη σωματική δραστηριότητα για τουλάχιστον 30 λεπτά/ημέρα
Φάρμακα
  • Μη συνταγογραφούμενα προϊόντα (π.χ. Beano™) βοηθούν στη διάσπαση σακχάρων που βρίσκονται σε λαχανικά και δημητριακά
  • Συμπληρώματα ενζύμου λακτάση (π.χ. Dairy Ease™ and Lact-Aid™) μπορούν να καταναλωθούν με γαλακτοκομικά για να βοηθήσουν στη διάσπαση της λακτόζης στα τρόφιμα
  • Το τσάι μέντας περιέχει μενθόλη, η οποία μπορεί να βοηθά στις κράμπες και το κοιλιακό άλγος (Προσοχή: το τσάι μέντας μπορεί να συμβάλλει στο αίσθημα καύσου ή την παλινδρόμηση)

 

Πίνακας 3: Διατροφική θεραπεία για το IBS

 

  • Αποφύγετε τα μεγάλα γεύματα
  • Μειώστε τη λακτόζη (περιορίστε γάλα, παγωτό και γιαούρτι)
  • Μειώστε το λίπος σε όχι περισσότερο από 40-50 γρ. / ημέρα
  • Μειώστε σορβιτόλη, μαννιτόλη, ξυλιτόλη (κυρίως «χωρίς ζάχαρη» τσίχλες, διαβάστε τις ετικέτες)
  • Μειώστε τη φρουκτόζη σε όλες τις μορφές, συμπεριλαμβανομένου σιρόπι καλαμποκιού υψηλό σε φρουκτόζη, μέλι και φρούτα πλούσια σε φρουκτόζη (π.χ. χουρμάδες, πορτοκάλια, κεράσια, μήλα και αχλάδια)
  • Μειώστε τρόφιμα που προκαλούν αέρια (π.χ. φασόλια, αρακάς, μπρόκολο, λάχανο και βρώμη)

Πως μπορούμε στα Εργαστήρια Μοριακής Διατροφής να σας βοηθήσουμε να απαλλαγείτε από την Σπαστική Κολίτιδα:

Όταν μας επισκεφτείτε θα γίνει μια εκτενής αξιολόγηση έτσι ώστε να συγκεντρώσουμε όλες τις δυνατές πληροφορίες γύρω από τις ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της νόσου. Αυτό θα γίνει μέσω εκτενών και εξειδικευμένων ερωτηματολογίων. Κατόπιν, θα γίνουν οι απαραίτητες εξετάσεις, χωρίς να είναι απαραίτητο να γίνουν όλες. Αυτό εξαρτάται από τα ειδικά χαρακτηριστικά και τις ανάγκες του καθενός. Κατόπιν της αξιολόγησης των αποτελεσμάτων θα ξεκινήσει ειδική 3μηνη διατροφική παρακολούθηση η οποία θα συνοδεύεται από ειδικά συμπληρωματικά πρωτόκολλα βασισμένα απόλυτα στα αποτελέσματα των εξετάσεων αλλά και στα ερωτηματολόγια.

Στο τέλος του τριμήνου τα συμπτώματά σας θα έχουν υποχωρήσει και θα μπορείτε πλέον από μόνος σας να διατηρήσετε ένα διαιτολόγιο το οποίο θα σας επιτρέψει να ζείτε τελείως ασυμπτωματικά.

Επικοινωνήστε μαζί μας και κλείστε ένα ραντεβού έτσι ώστε να σας ενημερώσουμε από κοντά για τις υπηρεσίες μας.

Sources:

American Gastroenterological Association. Gas in the Digestive Tract. Available at http://www.gastro.org

Mayo Clinic. Diseases and Conditions: Gas and gas pains. MayoClinic.com. Available at http://www.mayoclinic.com

WebMDHealth. Gas, Bloating, and Burping Prevention. WebMD.com. Available at http://www.webmd.com

Source: Reprinted from American Dietetic Association 109, Heizer WD, Southern S, McGovern S. J., 1204–1214, © Copyright 2009, with permission from Elsevier.

 

Σχετικά Άρθρα:

Comments are closed.

Ευερέθιστο Έντερο
Ευερέθιστο Έντερο

Ό,τι κι αν σας έχουν πει, η πάθηση ΔΕΝ οφείλεται στην ψυχολογία σας!

Close