Προηγμένη Εξατομικευμένη Ιατρική

+30 210 9756400

Τελικά, το πρόχειρο φαγητό (junk food) όχι μόνο μας κάνει χοντρούς, αλλά προκαλεί και άνοια. Αυτό είναι το συμπέρασμα καινούργιας έρευνας η οποία δείχνει ότι η μια διατροφή πλημμυρισμένη από θερμίδες, μπορεί να μας προκαλέσει μια διαταραχή που κλέβει μνήμες, και που κάποιοι ήδη την αποκαλούν διαβήτη τύπου 3.

Ο Dr. Joel Zonszein, διευθυντής της Διαβητικής Κλινικής  στο Ιατρικό Κέντρο Montefiore της Νέας Υόρκης, αναφέρει ότι στην ουσία οι περισσότεροι κάτοικοι του δυτικού κόσμου καταναλώνουν μία τοξική διαβητική διατροφή, που επηρεάζει τον εγκέφαλο και όλα τα ζωτικά όργανα.

Στην πραγματικότητα, η έρευνα αναφέρει ότι οι έφηβοι που καταναλώνουν αυτές τις τροφές, ήδη από την ηλικία αυτή έχουν αρχίσει να εκπίπτουν διανοητικά. Όλο και σε μικρότερη ηλικία ξεκινούν τα συμπτώματα, τα οποία συχνά αναφέρουν ως έλλειψη συγκέντρωσης ή αφηρημάδα.

Η σύνδεση της ινσουλίνης

Παρόλο που είναι γνωστό ότι οι ασθενείς με διαβήτη τύπου 2 βρίσκονται σε αυξημένο κίνδυνο για απώλεια μνήμης, η νέα αυτή μελέτη αποκάλυψε ότι οι βλάβες σε σημεία-κλειδιά του εγκεφάλου, που συμμετέχουν σε γνωσιακές και νοητικές λειτουργίες, ξεκινούν όταν το σάκχαρο στο αίμα αυξάνεται έστω και λίγο, αν ληφθούν υπόψιν άλλοι παράγοντες κινδύνου, όπως το κάπνισμα, η υψηλή πίεση και η κατανάλωση αλκοόλ.

Η κατάσταση αυτή ονομάζεται αντίσταση στην ινσουλίνη, και είναι μια προδιαβητική κατάσταση, ενώ είναι πιο συχνή σε άτομα με μεγάλη περιφέρεια λεκάνης, με χαμηλής ποιότητας διατροφή και περνούν το μεγαλύτερο μέρος της μέρας του μπροστά σε μια οθόνη και έναν υπολογιστή.

Σύνδεση με τη νόσο Alzheimer

Σε παρόμοιες με αυτήν μελέτες έχει βρεθεί με βεβαιότητα ότι τόσο η αντίσταση στην ινσουλίνη αλλά και ο διαβήτης οδηγούν στο σχηματισμό ενός τύπου πλάκας στον εγκέφαλο που συνδέετε στενά με τη νόσο Alzheimer. Στο τεύχος του Αυγούστου του περιοδικού Neurology, οι συγγραφείς αναφέρουν ότι: O ικανοποιητικός έλεγχος του διαβήτη μπορεί να οδηγήσει σε μια στρατηγική για την πρόληψη του Alzheimer. Αρκετές κλινικές δοκιμές δοκιμάζουν αυτή τη στιγμή τα αποτελέσματα των θεραπειών για την αντίσταση στην ινσουλίνη σε μεγάλους ηλικιακά ανθρώπους με νοητική ανεπάρκεια για να δουν αν θα υπάρχουν βελτιώσεις.

Φωτιά στις αρτηρίες

Πως όμως ακριβώς συνδέεται η κακή διατροφή με την άνοια; Τα πρόχειρα φαγητά επιδεινώνουν την κεντρική εναπόθεση λίπους και την έναρξη της φλεγμονής, που καταστρέφουν μικρά και μεγάλα αγγεία, τα οποία στέλνουν αίμα στον εγκέφαλο. Αυτό είναι επικίνδυνο, καθώς η κύρια αιτία της άνοιας είναι οι μικροαγγειακές βλάβες.

O Dr. Zonszein προσθέτει: Παρόλο που τα άτομα που έχουν μεγάλες κοιλιές, έχουν περισσότερα λιποκύτταρα, αυτά είναι ανεπαρκή στις μεταβολικές λειτουργίες τους (να μετατρέψουν δηλαδή την τροφή σε ενέργεια). Ως αποτέλεσμα, το λίπος αποθηκεύεται σε μέρη που δε θα έπρεπε όπως το ήπαρ και η καρδιά και τα όλο και αυξανόμενα επίπεδα σακχάρου επηρεάζουν τη λειτουργία του εγκεφάλου. Επιπλέον τα άτομα με αντίσταση στην ινσουλίνη έχουν χαμηλά επίπεδα HDL, που είναι η καλή χοληστερόλη (χοληστερίνη), και η οποία βοηθάει στην καλή υγεία του εγκεφάλου και της καρδιάς.

Μια επικίνδυνη “παρέα” μεταβολικών δεικτών

Μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες, περίπου 50 εκατομμύρια άτομα, τα περισσότερα των οποίων είναι ακόμη αδιάγνωστα, έχουν μεταβολικό σύνδρομο. Το μεταβολικό σύνδρομο είναι μια “συμμορία” από καρδιομεταβολικούς δείκτες, οι οποίοι μπορούν να πενταπλασιάσουν τον κίνδυνο ενός ατόμου να παρουσιάσει διαβήτη τύπου 2 και να τριπλασιάσουν τον κίνδυνο για καρδιακή προσβολή. Ε’ξ ορισμού, όποιος έχει μεταβολικό σύνδρομο παρουσιάζει και αντίσταση στην ινσουλίνη. Εάν παρουσιάζετε 3 από τα παρακάτω τότε πιθανότατα έχετε μεταβολικό σύνδρομο:

 

  • Μεγάλη περιφέρεια (πάνω από 1 μέτρο στους άνδρες και πάνω από 90 στις γυναίκες)
  • Υψηλά τριγλυκερίδια : σε επίπεδα πάνω από 150 mg/dL θεωρείται υψηλό
  • Χαμηλή HDL (κάτω από 50 mg/dL για γυναίκες και κάτω από  40 mg/dL για άντρες). Η HDL είναι η καλή χοληστερόλη (χοληστερίνη) και μάλιστα κάποιοι ερευνητές αναφέρουν ότι η HDL είναι μία από τις καλύτερες “τροφές” για τον εγκέφαλο
  • Υψηλή πίεση: 130/85 mmHg η περισσότερο (ή αλλιώς αν παίρνετε αγωγή για την πίεση)
  • Υψηλό σάκχαρο (γλυκόζη) νηστείας:  100 mg/dL η περισσότερο  (ή αλλιώς αν παίρνετε αγωγή για το σάκχαρο)

Πως να προστατέψετε τον εγκέφαλό σας

Τα καλά νέα είναι ότι με την κατάλληλη διατροφική αγωγή, τακτική άσκηση και διατήρηση του βάρους σε φυσιολογικά επίπεδα, μπορούμε να μειώσουμε δραματικά τον κίνδυνο για μεταβολικό σύνδρομο, διαβήτη και άνοια.

“Οι περισσότεροι άνθρωποι με αντίσταση στην ινσουλίνη, αναζητούν όλη την ημέρα τροφές με υψηλό θερμιδικό περιεχόμενο. Αυτό που πρέπει να κάνουν είναι να έχουν 3, φιλικά για την καρδιά, χαμηλά σε λιπαρά γεύματα και να περιλαμβάνουν στη δίαιτα πολύχρωμα φρούτα και τροφές υψηλές σε ίνες” αναφέρει ο Dr. Zonszein.

Επίσης, πρέπει να ελαχιστοποιήσουμε την κατανάλωση σακχαρούχων αναψυκτικών, ακόμη και χυμούς με ζάχαρη και ενεργειακών ποτών. Οι μελέτες για τα ποτά που περιέχουν γλυκαντικά φρουκτόζης δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί, αλλά φαίνεται ότι και η φρουκτόζη έχει παρόμοια αποτελέσματα, ενώ ενισχύει και την παραγωγή του ουρικού οξέος, το οποίο σε υψηλά επίπεδα μπορεί να καταστρέψει τα αγγεία και να επιταχύνει τη διαδικασία ασθενειών όπως η άνοια, νεφρικές βλάβες, εγκεφαλικό και καρδιακή προσβολή.

 

Σχετικά Άρθρα:

Leave a Reply