Προηγμένη Εξατομικευμένη Ιατρική

+30 210 9756400

Κάθε ποσότητα και κάθε τύπος – φαίνεται να αυξάνει σημαντικό τον κίνδυνο πρώιμου θανάτου, σύμφωνα με μία μεγάλη μελέτη που εξέτασε τις διατροφικές συνήθειες και την υγεία περισσοτέρων από 110.000 ενηλίκων για περισσότερα από 20 χρόνια.

Για παράδειγμα, η προσθήκη 85 γραμμαρίων ανεπεξέργαστου κόκκινου κρέατος – πολύ μικρή ποσότητα δηλαδή – στην καθημερινή διατροφή, αυξάνεται ο κίνδυνος για πρώιμο θάνατο κατά 13%.

Ακόμη χειρότερα, η προσθήκη μια επιπλέον ποσότητας επεξεργασμένου κρέατος, όπως hot dog ή δύο φέτες μπέικον, αυξάνει τον αντίστοιχο κίνδυνο κατά 20%.

Ο An Pan, μεταδιδακτορικός στη Σχολή Δημόσιας Υγιεινής του Harvard στη Βοστόνη, αναφέρει ότι ακόμη και οι μικρότερες ποσότητες συνεισφέρουν στον κίνδυνο. Η μελέτη τους δημοσιεύτηκε σήμερα Δευτέρα, στο κορυφαίο περιοδικό Archives of Internal Medicine.

Από τα δεδομένα της έρευνας, πολλά από τα οποία εξήχθησαν από ειδικά ερωτηματολόγια και στα οποία περιλαμβάνονταν πληροφορίες γύρω από τη συχνότητα κατανάλωσης συγκεκριμένων τροφών, βρέθηκε ότι η αντικατάσταση του κόκκινου κρέατος με άλλες τροφές, μείωσε τη θνησιμότητα των συμμετεχόντων.

Η κατανάλωση μιας μερίδας ξηρών καρπών σε αντικατάσταση του μοσχαρίσιου ή του χοιρινού κρέατος σχετίστηκε με 19% χαμηλότερη θνησιμότητα κατά τη διάρκεια της μελέτης. Αντίστοιχα, αν οι συμμετέχοντες επέλεγαν πουλερικά ή ολικά σιτηρά ως αντικατάστατο του κρέατος, είχαν 14% μειωμένη πιθανότητα θανάτου κατά τη διάρκεια της έρευνας. Τα γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών έδωσαν 14% μείωση ενώ το ψάρι μόλις 7%.

Παλαιότερες μελέτες, έχουν συνδέσει την κατανάλωση κόκκινου κρέατος με το διαβήτη, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και τον καρκίνο, καταστάσεις που όλες είναι θανατηφόρες. Μάλιστα, πρότειναν και ένα μηχανισμό που γίνεται κάτι τέτοιο και περιλαμβάνει τη σμίκρυνση των τελομερών, δηλαδή των άκρων των χρωμοσωμάτων του ανθρώπου. Οι ερευνητές δεν είναι απολύτως σίγουροι για ποιο λόγο τα κόκκινα κρέατα είναι τόσο επικίνδυνα, αλλά οι κύριοι ύποπτοι είναι ο υψηλός σίδηρος σε συνδυασμό με τα κορεσμένα λιπαρά στο μοσχάρι, το χοιρινό και το αρνί, καθώς επίσης και τα νιτρώδη που χρησιμοποιούνται για τη συντήρησή τους, και τα χημικά που παράγονται κατά το μαγείρεμά τους.

Οι ερευνητές του Harvard υπέθεσαν ότι η κατανάλωση κόκκινου κρέατος θα σχετίζεται με τον κίνδυνο θανάτου από κάθε αιτία. Και ήταν σωστοί: Ανάμεσα στους 37.698 άντρες και 83.644 γυναίκες που παρακολουθήθηκαν, όσο αυξανόταν η κατανάλωση κρέατος, τόσο αυξανόταν και ο κίνδυνος θανάτου, από κάθε αιτία. Σε μία μάλιστα ξεχωριστή ανάλυση, βρέθηκε ότι τόσο το επεξεργασμένο όσο και το μη επεξεργασμένο αυξάνουν παρόμοια το ποσοστό κινδύνου.

Αν θέλει κάποιος να τρώει παρόλα αυτά κόκκινο κρέας, να προτιμάει το μη επεξεργασμένο, και να το μειώσει σε 2 έως 3 μερίδες την εβδομάδα. Μόνο αυτή η πρακτική μπορεί να έχει τεράστια οφέλη στη δημόσια υγεία.

Η πλειονότητα των συμμετεχόντων στην έρευνα ανέφεραν ότι τρώνε τουλάχιστον μία μερίδα κόκκινο κρέας ημερησίως. Ο ίδιος ο κύριος ερευνητής δήλωσε ότι καταναλώνει μία έως δύο μερίδες κρέατος την εβδομάδα και σε αυτό δεν περιλαμβάνεται το μπέικον ή άλλα επεξεργασμένα κρέατα.

Από την άλλη μεριά ο ερευνητής του καρκίνου Lawrence H. Kushi αναφέρει ότι πρέπει να προσεχθεί περισσότερο η ερμηνεία των αποτελεσμάτων καθώς τα άτομα που έτρωγαν το λιγότερο κρέας έτρωγαν και συνολικά λιγότερο, και θα μπορούσε να υποτεθεί ότι η μείωση στη θνησιμότητα οφείλεται στις λιγότερες θερμίδες που κατανάλωναν. Άλλωστε, όπως αναφέρει το κρέας προσφέρει σημαντικά θρεπτικά συστατικά.
Ένας άλλος ερευνητής από το Πανεπιστήμιο του San Francisco και υπέρμαχος της φυτοφαγίας από την άλλη αναφέρει:

Η έρευνα αυτή είναι πολύ σημαντική, καθώς καταδεικνύει τη σημασία που έχει πάρει η κρεατοφαγία στις μέρες μας. Δε χρειάζεται κάποιος να απορρίψει τελείως αυτή την τροφή, αλλά η υπερβολή έχει και το τίμημά της. Μπορεί κάποιος να ξεκινήσει με απλές κινήσεις, όπως για παράδειγμα οι Δευτέρες δίχως κρέας. Κάθε Δευτέρα δε θα τρώει τίποτα που να έχει σχέση με κρέας. Πιθανότατα, οι αλλαγές που θα δει θα τον ωθήσουν από μόνο του να μετριάσει ακόμη περισσότερο την κατανάλωση κόκκινου επεξεργασμένου κρέατος. Άλλωστε ό,τι είναι καλό για μας είναι καλό και για τον πλανήτη.

 

Σε έναν υπολογισμό που συνόδευσε τη μελέτη, υπολογίστηκε ότι μία διατροφή, βασισμένη σε φυτικές πρώτες ύλες, θα μπορούσε μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες να μειώσει το κόστος για την περίθαλψη κατά 1 τρισεκατομμύριο δολάρια!!!!

 

Σχετικά Άρθρα:

2 responses on “Και η παραμικρή κατανάλωση κόκκινου κρέατος αυξάνει τον κίνδυνο ασθενειών

  1. […] και ελκυστικά, αλλά δυστυχώς προκαλούν και καρκίνο. Το νιτρικό και το νιτρώδες νάτριο αυξάνουν τον κίνδυνο για καρκίνο του παχέος εντέρου, […]

  2. […] και ελκυστικά, αλλά δυστυχώς προκαλούν και καρκίνο. Το νιτρικό και το νιτρώδες νάτριο αυξάνουν τον κίνδυνο για καρκίνο του παχέος εντέρου, […]

Leave a Reply