Προηγμένη Εξατομικευμένη Ιατρική

+30 210 9756400
Η ένταση της άσκησης, η διάρκεια, η συχνότητα και η βελτιστοποίησή της έχουν εδώ και καιρό αναγνωριστεί ως τα βασικά στοιχεία κάθε θεραπευτικής εκγύμνασης. Αλλά το ερώτημα του ΠΟΤΕ είναι καλύτερο να ασκηθείτε, μόλις πρόσφατα προκάλεσε το ενδιαφέρον της επιστημονικής έρευνας

άσκηση-πότε-γλυκόζη

Αυτό το σχετικά νέο ενδιαφέρον αντανακλά τη σταδιακή εξέλιξη της άσκησης. Μας δείχνει ότι οι άνθρωποι έχουν αρχίσει να καταλαβαίνουν ότι η γυμναστική βοηθά και στην καλή φυσική κατάσταση αλλά και στη θεραπεία ορισμένων νοσημάτων. Η καθιστική ζωή αποτελεί πλέον τη μεγαλύτερη αιτία των χρόνιων διαταραχών όπως ο διαβήτης, η παχυσαρκία και οι καρδιαγγειακές παθήσεις. Εκτιμάται ότι η αδράνεια προκαλεί τουλάχιστον 300.000 πρόωρους θανάτους και ότι δαπανώνται πάνω από 90 δισεκατομμύρια δολλάρια σε άμεση ιατρική περίθαλψη κάθε χρόνο στο Δυτικό κόσμο.

Όμως το ερώτημα που γεννιέται είναι το εξής:

Πώς η ξεκούραση μας κάνει τόσο άρρωστους;

Η απάντηση έχει πολλές συνιστώσες, όμως εμείς θα επικεντρωθούμε μόνο σε μία επειδή ίσως είναι η πιο σημαντική, μπορεί να διορθωθεί και είναι η πλέον γνωστή.

Όλη η ζωή απαιτεί ενέργεια. Ωστόσο, περισσότερη ενέργεια δεν σημαίνει περισσότερη ζωή. Στην πραγματικότητα, συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Ο συνδυασμός της αδράνειας και της υπερβολικής ενέργειας δημιουργεί έναν τέλειο φαύλο κύκλο.

γλυκόζη-ινσουλίνη-μύεςΚάθε κύτταρο και όργανο στο σώμα μας χρειάζεται γλυκόζη για να πραγματοποιήσει την κανονική του λειτουργία. Αλλά το σώμα είναι πολύ ευαίσθητο στην αυξημένη γλυκόζη. Όπως και το οξυγόνο, η γλυκόζη αλλάζει γρήγορα από ζωτικό σε τοξικό στοιχείο. Γνωρίζουμε ότι τα επίπεδα της γλυκόζης νηστείας, είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει τον κίνδυνο εκδήλωσης καρδιαγγειακής ασθένειας.  Το σώμα μας στηρίζεται στην ινσουλίνη για να προστατευθεί από πιθανή ζημία από τα τοξικά επίπεδα της γλυκόζης. Η ινσουλίνη επιτρέπει στη γλυκόζη να εισχωρεί στα κύτταρα και να μεταβολίζεται σε ενέργεια. Αυτό καθαρίζει τη γλυκόζη από την κυκλοφορία του αίματος. Οι μύες είναι το πιο ευαίσθητο όργανο στο σώμα μας στην ινσουλίνη και καταναλώνουν το 80% της ινσουλίνης που διεγείρει τη διαθέσιμη γλυκόζη.

Εδώ είναι και η παγίδα. Όταν ο μυς δεν χρησιμοποιείται (καθιστική ζωή), η ινσουλίνη δεν λειτουργεί σωστά. Έστω και μία ημέρα καθιστικής ζωής μειώνει σημαντικά τη δράση της ινσουλίνης.

Συνεπώς, ο καθιστικός τρόπος ζωής είναι πολύ βλαβερός. Μειώνει δραματικά τις ενεργειακές απαιτήσεις και απενεργοποιεί τη λειτουργία της ινσουλίνης. Όταν συνεχίζουμε να καταναλώνουμε γεύματα με πολλές θερμίδες, προκαλούμε την υπερβολική αύξηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα μετά το φαγητό. Αυτή η υπερβολική αύξηση προκαλεί μία αλυσίδα αντιδράσεων και αφορά τα πλέον αναγνωρίσιμα συμπτώματα της σύγχρονης παθολογίας: οξειδωτικό στρες, φλεγμονή, αγγειακή δυσλειτουργία και υπερκινητικότητα.

Τώρα σχετικά με το ερώτημα «Πότε θα πρέπει να ασκούμαστε;»

Η άσκηση μετά το μεγαλύτερο γεύμα της ημέρας, είναι η καλύτερη συμβουλή. Αφήνουμε να περάσουν τουλάχιστον 60 λεπτά και φυσικά ποτέ δεν τρώμε τόσο ώστε να περάσουμε το στάδιο του κορεσμού.  Η ελαφριά σωματική δραστηριότητα για 30 λεπτά μετά το φαγητό έχει δείξει ότι προκαλεί σημαντική μείωση της γλυκόζης στο αίμα. Παρόμοια δράση έχουν και τα φάρμακα του διαβήτη.

Είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε, ωστόσο, ότι αυτό δεν είναι αρκετό. Η γυμναστική, όπως τη γνωρίζουμε (ακόμη και η καθημερινή, μιας ώρας, εκγύμναση συνδυάζοντας αεροβική άσκηση και ασκήσει ενδυνάμωσης) δεν αποτρέπει την εμφάνιση της νόσου. Δυστυχώς, το σημαντικό είναι αυτό που κάνουμε τις υπόλοιπες 23 ώρες της ημέρας.

Επομένως, η τακτική, σύντομη με διαλείμματα δραστηριότητα καθ ‘ όλη τη διάρκεια της ημέρας είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της ευαισθησίας του οργανισμού στην ινσουλίνη και την πρόληψη υπεργλυκαιμικής βλάβης. Το περπάτημα για μόλις ένα με δύο λεπτά κάθε μισή ώρα έχει αποδειχθεί ότι επιτυγχάνει αυτό το σκοπό.

Και να και κάτι καλό. Δεν χρειάζεται να ξοδέψετε καθόλου χρήματα. Δεν χρειάζεστε γυμναστήριο. Δεν χρειάζεστε εξοπλισμό. Δεν χρειάζεστε άλλο άτομο. Με μια εξαιρετικά μικρή επένδυση του χρόνου σας μπορεί να μειώσετε δραματικά τον κίνδυνο για τις πιο κοινές ασθένειες της εποχής μας.

Σχετικά Άρθρα:

Leave a Reply